Kocaeli Büyükşehir Belediyesi, kent genelinde raylı sistemleri ve toplu taşıma filosunu güçlendirerek ulaşımda köklü bir değişim süreci yaşıyor. Yeni nesil kavşaklar ve daha geniş hizmet ağıyla şehir, her geçen gün daha entegre bir ulaşım ekosistemine sahip oluyor. Raylı altyapının güçlendirilmesiyle birlikte kent, sosyal ve ekonomik hayatını da pekiştiren dinamik bir merkez haline geliyor.
Körfez’den Kartepe’ye kesintisiz ulaşım hedefi, Körfezray Metro Projesi ve Kuzey Metro Hattı ile somutlaşıyor. Bu hatlar doğu-batı yönünde toplam yaklaşık 58 kilometre uzunluğunda ve 18 duraktan oluşuyor. Günlük 300 binden fazla yolcuya hizmet vermesi planlanan hatların 2028 yılında tamamlanması öngörülüyor; tünel açma çalışmaları ise süreci hızlandırıyor ve bölgeye yeni iş alanları kazandırıyor.
İzmit-Gölcük arasını 28 dakikaya indirecek Güney Metro Hattı, yaklaşık 21 kilometrelik güzergâha sahip. Gölcük ile İzmit arasını 28 dakika olarak hedefleyen hat, yoğun saatlerde trafikte zaman tasarrufu sağlayacak ve Kuzey Metro hattı ile entegre çalışacak. İlk yıl günlük 202 bin yolcu taşıması beklenen hat, 2053’e kadar 335 bine ulaşacağı öngörülüyor ve bölgenin ekonomik-sosyal gelişimine önemli katkı sunacak.
Gebze OSB-Darıca Sahil Metro Hattı: Sürücüsüz gelecek, şehri Marmaray ile İstanbul’a kesintisiz bağlayan yeni bir dönemin temelini atıyor. 15,4 kilometrelik hat, 11 istasyonla hızlı ve konforlu ulaşımı mümkün kılıyor; yerli-milli teknolojisiyle öne çıkan bu proje, şehir vizyonunu güçlendiriyor.
Alikahya Tramvay Hattı: Mahallelere konforlu erişim, mevcut hatların yanında tramvay ağını genişletiyor. 3,8 kilometrelik ikinci etapla tamamlanacak hat, Otogar’dan başlayıp Akyazı, Sultan Murat ve Fatma Seher Hanım Caddeleri üzerinden Sabancı Bulvarı’na kadar uzanıyor. Hemen ardından ikinci etap ise Bağımsızlık Caddesi üzerinden doğuya yönelerek Kocaeli Stadı’na kadar ulaşacak. Test sürüşleri tamamlandı; hat hem konfor hem de çevre dostu yönüyle öne çıkıyor.
Kartepe Teleferiği: 2024’ten itibaren yükselen bir turizm simgesi, Derbent Mahallesi’nden Kuzuyayla Tabiat Parkı’na uzanan 4,7 kilometrelik hat ile toplam 9,7 kilometreye ulaşan çift yönlü yolculuklar sunuyor. 10 kişilik 73 kabinli teleferik, yaklaşık 14 dakikada yolculara İzmit Körfezi ve Sapanca Gölü’nün muhteşem manzaralarını yaşatıyor. Açılıştan bu yana ilginin sürdüğü projeyle yılın 365 günü turizm hedefi güçleniyor.
Entegre ulaşım hedefiyle yeni adımlar, Darıca Teleferik hattının yapımına 2026’da başlanması planlanıyor. Darıca Farabi Devlet Hastanesi ve Darıca Millet Bahçesi arasında iki durağın olması, trafik yoğunluğunu azaltırken millet bahçesi ve sahile erişimi kolaylaştıracak. Metro, tramvay ve otobüslerle entegre çalışmalar hedefleniyor.
Modern tramvay filosu ve kavşak yenilikleri, 2026’da 5 yeni tramvay aracının filoya katılmasıyla güçlendirilecek. Şehir Hastanesi Tramvay Hattı, Mart 2024’ten bu yana yaklaşık 1,8 milyon yolcu taşıdı. 2024 yılında açılan Yeşilova-Solaklar Kavşağı, günlük 60 bin aracın geçişini rahatlatırken Başiskele Kavşağı Koridor Projesi’nin tamamlanmasıyla bölgedeki trafiğin büyük ölçüde hafifletilmesi hedefleniyor. Ayrıca 2.208 otobüs ve 363 hatta sefer yapan bir toplu taşıma ağıyla şehir içi ulaşım çeşitlilik kazanıyor.
Örnek şehir Kocaeli, bu büyük yatırımlarla sadece bugün için değil, yarınlar için de sürdürülebilir bir ulaşım vizyonu sunuyor. Başkan Doç. Dr. Tahir Büyükakın, ulaşım yatırımlarının kent geleceğini şekillendirdiğini vurgulayarak bu dönüşümü özetliyor.