Birçok işletmenin Internet erişimi ve dijital altyapı konusundaki kalıpları 2025 yılında belirgin biçimde ilerleme gösterdi. Sabit hat İnternet kullanan girişimlerin payı, 1 Gbit/s ve üzeri hızlarda yoğunlaşırken, çalışan sayısı 10 ve üzeri olan işletmelerin çoğunluğu sabit hat bağlantısına güveniyor. 2025 itibarıyla sabit hat üzerinden erişimi olanlar içinde %54,8’i 100 Mbit/s altında, %36,6’sı 100-999 Mbit/s aralığında, %8,6’sı ise 1 Gbit/s ve üzeri hızları tercih ediyor.
Sabit hat bağlantı hızları 2024-2025 dönemi için baktığımızda, farklı çalışan sayısı gruplarında bu hız dağılımı değişmedi; ancak 2025’e özel olarak hız seçenekleri arasındaki tablo işletmelerin uluslararası iletişim ve veri aktarım kapasitesi açısından kritik ölçütler olarak öne çıktı.
Web sitesine sahip işletmelerin oranı 2025 yılında %56,5’e ulaştı; en az 10 çalışanı olanlar arasında web sitesi sahibi olanların payı 2024’te %51,8 iken 2025’te %56,5’e çıktı. 250 ve üzerinde çalışan işletmelerin %92,5’i, 50-249 çalışanlarda %73,1’i ve 10-49 çalışanlarda %52,4’ü web sitesine sahip. Bu sahiplik oranı, faaliyet alanlarına göre incelendiğinde bilgi ve iletişim sektörü önde geliyor; onu finans ve sigorta ile bilgisayar ve iletişim ekipmanlarının onarımı sektörü takip ediyor.
Çalışan gruplarına göre sosyal medya kullanımı 2025 yılında 10 çalışan ve üzeri işletmelerin %55,2’si sosyal medya uygulamalarını kullanıyor. 10-49 çalışanlarda %52,8; 50-249 çalışanlarda %64,2; 250 ve üzeri çalışanlarda ise %83,4 oranında aktif kullanılıyor. Bu sayılar, dijital pazarlama ve müşteri iletişim stratejilerinin işletme ölçeklerine göre güç kazandığını gösteriyor.
Girişimlerin e-satış deneyimi ve dağıtım kanalları 2024 yılında, en az 10 çalışanı olan işletmelerin %13,6’sı İnternet üzerinden satış yapıyordu; 10-49 çalışanlarda %12,9, 50-249 çalışanlarda %15,1 ve 250+’da %26,5 gibi dağılımlar görüldü. E-ticaret faaliyetleri, konaklama ve yiyecek hizmetleri sektöründe en yüksek oranla öne çıkarken, bilgisayar onarımı ve bilgi-iletişim alanları bu bazda ikinci ve üçüncü sırada yer aldı.
Web siteleri ya da mobil uygulamalar üzerinden mal ya da hizmet satan işletmelerin %51,6’sı kendi platformlarını kullanırken %80,4’ü aynı anda üçüncü taraf online mağazalar veya pazar yerlerini de kullanıyor. 2024’e kıyasla bu paylaşımların bazı alanlarda artış gösterdiğini görmek mümkün.
Web satışları ve ürün kategorileri Web satış yapan işletmelerin %81,8’i fiziksel ürünlerin satışını gerçekleştirirken, dijital içeriklere ilişkin satışlar %24,1, konaklama ve benzeri hizmetler ise %27,1 olarak kaydedildi. Yurt dışına satış yapan işletmeler bu dönemde %27,8 oranına ulaştı; 2023’te bu oran %26,0 idi. Yurtdışı satış süreçlerinde karşılaşılan en büyük güçlükler ise teslim ve iade maliyetleriyle ilgili; online ödeme ve mevzuat bilgilerinin eksikliği de önemli engeller arasında yer alıyor.
İş zekası ve bulut teknolojileri 2025 yılında ERP kullanımı %28,3, CRM %12,0 ve BI (İş Zekası) %6,5 olarak izlendi. Büyük işletmelerde bu yazılımların benimsenmesi daha yüksek; 250+ çalışanlarda ERP %76,5, CRM %42,0 ve BI %35,1 oranlarında kullanılıyor. Ücretli bulut bilişim kullanımı ise büyük işletmelerde %54,3’e kadar çıktı; 250+ çalışanlarda bu oran daha belirgin bir şekilde artıyor.
Çevresel ve enerji odaklı dijital adımlar 2025 yılında enerji tüketimini azaltmak amacıyla bilgi ve iletişim teknolojileri çözümlerini kullanan işletmeler %17,1 oranında saptandı. 250+ çalışanlarda bu pay %45,0’a kadar yükselirken, 10-49 çalışanlarda %15,0, 50-249 çalışanlarda %24,3 olarak kaydedildi. Ayrıca 10 ve daha fazla çalışanı olan işletmelerin %37,5’i bilgi ve iletişim teknolojileri ekipmanlarını geri dönüşüme yönlendirdi; %39,6’sı ise kullanımda olmayan ekipmanları saklarken %32,3’ü ekipmanları bağışladı veya sattı.
Kaynak: BYZHA Beyaz Haber Ajansı